Przejdź do treści

Rozmowa o doradztwie zawodowym w edukacji 

Auto­rzy: Karo­li­na Cebu­la i Rafał Malczewski

Czte­ry stu­dent­ki V roku eko­no­mii na UJK wzię­ły udział w kon­kur­sie dru­ży­no­wym Team Pro­ject w ramach pro­jek­tu Digi­tal Simu­la­tor for Enter­pe­re­nu­erial Finan­ce FINANCEn_LAB. Iza, Daria, Mag­da i Kari­na zaję­ły w nim pierw­sze miej­sce za swój pro­jekt pt. Cre­ate YOUR Future.

            Dwie oso­by z redak­cji „Pre­si­ka” mia­ły oka­zję prze­pro­wa­dzić roz­mo­wę z lau­re­at­ka­mi kon­kur­su. Wstęp­ny wywiad do arty­ku­łu prze­pro­wa­dzi­li­śmy w biu­rze Aka­de­mic­kie­go Biu­ra Karier, któ­re­go człon­ko­wie rów­nież bra­ły udział w cie­ka­wej dys­ku­sji. Zacznij­my jed­nak od same­go począt­ku – Panie zna­ły się już wcze­śniej, jed­nak szcze­gól­ną więź, o któ­rej nam opo­wie­dzia­ły, powsta­ła i umoc­ni­ła się na prze­strze­ni trwa­nia przy­go­to­wa­nia pro­jek­tu jakim jest Cre­ate YOUR Futu­re. Apli­ka­cja mia­ła­by pomóc mło­dym oso­bom przy podej­mo­wa­niu decy­zji o swo­jej karie­rze, a tak­że w zna­czą­cy spo­sób prze­ka­zy­wa­ła­by infor­ma­cje na temat ryn­ku pra­cy, dostęp­no­ści oraz nabo­rów w danych zawo­dach, czę­sto mniej zna­nych. Sama idea jest połą­cze­niem dwóch pomy­słów na zapro­jek­to­wa­nie apli­ka­cji, któ­ra – łączy budo­wa­nie świa­do­mo­ści na temat same­go ryn­ku pra­cy i decy­zji zawo­do­wych, a tak­że umoż­li­wi bez­po­śred­ni kon­takt z pra­co­daw­cą (moż­li­we prak­ty­ki czy sta­że na danym sta­no­wi­sku, żeby spraw­dzić się w danej pro­fe­sji). Waż­nym czyn­ni­kiem było doświad­cze­nie Pań, któ­re same mia­ły dyle­mat odno­śnie nakie­ro­wa­niu swo­jej karie­ry w danym kie­run­ku oraz pro­ble­my ze zna­le­zie­niem prak­tyk już na stu­diach. Stwo­rzy­ły zatem apli­ka­cję, któ­rą same by wyko­rzy­sta­ły, żeby pomóc sobie, a przy oka­zji innym stu­den­tom. Sama idea jed­nak się roz­wi­nę­ła i obej­mu­je aktu­al­nie nie tyl­ko stu­den­tów, ale też mło­dych ludzi – z pod­sta­wów­ki, liceum, tech­ni­kum czy szkół zawodowych.

            Tech­nicz­nie apli­ka­cja mia­ła­by być bazą danych, w któ­rej będą zawar­te infor­ma­cje na temat zawo­dów wsze­la­kich. Oso­ba chęt­na sko­rzy­stać z takie­go narzę­dzia musia­ły­by zare­je­stro­wać się na plat­for­mie, któ­ra potem udo­stęp­nia dostęp do apli­ka­cji, gdzie pra­co­daw­cy prze­sy­ła­li­by ogło­sze­nia odno­śnie do pra­cy, sta­ży czy nawet moż­li­wych prak­tyk. Co wię­cej, jed­ną z moż­li­wo­ści jest bez­po­śred­ni kon­takt z pra­co­daw­cą, któ­ry w spraw­niej­szy spo­sób może naleźć swo­je­go pra­cow­ni­ka. Oso­ba szu­ka­ją­ca pra­cy za pomo­cą sub­skryp­cji mie­sięcz­nej miał­by dostęp do ogło­szeń, a tak­że kon­tak­tu z pra­co­daw­cą. Oso­by wysy­ła­ją­ce ogło­sze­nia opła­ca­ły­by wsta­wie­nie na stro­nę dane­go ogło­sze­nia. W zamy­śle pro­jekt obej­mu­je całą Pol­skę i umoż­li­wiał­by lep­szą budo­wę świa­do­mo­ści przy­szłych pra­cow­ni­ków o ryn­ku pra­cy, a pra­co­daw­ca mógł­by zna­leźć już ukie­run­ko­wa­ną oso­bę, posia­da­ją­cą odpo­wied­nie na dane sta­no­wi­sko kompetencje.

            W trak­cie roz­mo­wy poru­szy­li­śmy rów­nież waż­ny, acz­kol­wiek mało roz­po­wszech­nio­ny temat doradz­twa zawo­do­we­go. Panie przy­zna­ły, że jed­nym z pro­ble­mów jest brak takie­go przed­mio­tu w trak­cie edu­ka­cji – lub poja­wie­nie się doradz­twa zawo­do­we­go, lecz w nie­od­po­wied­nie jego pro­wa­dze­nie. Lau­re­at­ki same spo­tka­ły się z takim przed­mio­tem w swo­jej karie­rze szkol­nej, jed­nak przy­zna­ły, że nie mia­ło to na nich więk­sze­go wpły­wu, głów­nie przez brak dobrze wyszko­lo­nej do tego kadry albo złe­go pro­wa­dze­nia przez trak­to­wa­nie doradz­twa zawo­do­we­go jako przed­mio­tu dodat­ko­we­go. Poja­wia się zatem pro­blem w samym sys­te­mie, któ­ry nie jest przy­sto­so­wa­ny i nie uwzględ­nia pomo­cy mło­dym ludziom w nakie­ro­wa­niu swo­jej wizji na przy­szłą karie­rę. Mło­dzi nie mając świa­do­mo­ści o ryn­ku pra­cy czy nawet ule­ga­ją wizjom swo­ich rodzi­ców, któ­rzy popy­cha­ją swo­je pocie­chy w danym kie­run­ku rozwoju. 

            My też chcia­ły­by­śmy budo­wać taką świa­do­mość, że to nie tyl­ko te stu­dia i tak dalej, i tak dalej, tyl­ko napraw­dę moż­na się odna­leźć w innych zawo­dach. I to wła­śnie nie koniecz­nie po stu­diach, no bo to jest ta edu­ka­cja for­mal­na, ale tak napraw­dę czło­wiek nawet na fry­zjer­kę się uczy.

            Takie stwier­dze­nie padło z ust jed­nej z naszych roz­mów­czyń. Panie wspo­mnia­ły o pro­ble­mie zwią­za­nym też z pew­ną glo­ry­fi­ka­cją stu­diów i pomi­ja­niem lub umniej­sza­niem roli zawo­dów, któ­re też są istot­ne w naszym spo­łe­czeń­stwie, a cza­sa­mi przy­no­szą więk­sze zyski, niż kie­ru­nek obra­ny po stu­diach. Dla przy­kła­du moż­na podać zawo­dy takie jak – elek­tryk, hydrau­lik, mecha­nik, kosme­tycz­ka czy wspo­mnia­ny już fry­zjer, gdzie doświad­cze­nie i umie­jęt­no­ści oka­zu­ją się znacz­nie bar­dziej istot­ne od pro­ce­su edu­ka­cji do tego zawodu. 

            Nasz pomysł wziął się z życia, bo my to dostrze­ga­my i sty­ka­my się z tym każ­de­go dnia. Teraz jeste­śmy na stu­diach i same zapew­ne będzie­my mia­ły z tym pro­blem po ukoń­cze­niu nasze­go kierunku.

            Zatem jak widzi­my, sama pro­ble­ma­ty­ka jakiej się pod­ję­ły nasze roz­mów­czy­nie przy two­rze­niu swo­je­go pro­jek­tu, wywo­dzi się głów­nie z życia i obser­wa­cji, jakiej same doko­na­ły na prze­strze­ni swo­ich lat edu­ka­cji. Teraz jed­nak zna­la­zły spo­sób, któ­ry mógł­by pomóc przy budo­wa­niu świa­do­mo­ści o ryn­ku pra­cy, a tak­że dopro­wa­dzić nie­któ­rych do reflek­sji nad tym, że sam rynek nie jest tak ogra­ni­czo­ny i każ­dy może zna­leźć pra­cę, któ­ra spra­wi im przy­jem­ność. Do tego jed­nak potrzeb­na jest wcze­sna edu­ka­cja – w for­mie roz­bu­do­wa­ne­go pla­nu doradz­twa zawo­do­we­go – a tak­że daniu narzę­dzi przy­szłym pra­cow­ni­kom do tego, aby same mogły zdo­być infor­ma­cję od pra­cow­ni­ków z danej bran­ży czy nawet pra­co­daw­ców. Kata­log moż­li­wo­ści dał­by rów­nież wgląd na to jaki zawód w ogó­le dana oso­ba mogła­by wybrać, jeże­li sama nie jest tak roze­zna­na na ryn­ku i przy pomo­cy takie­go pro­jek­tu mogła­by pogłę­bić swo­ją wie­dzę na temat mniej zna­ne­go zawodu. 

            W ramach pod­su­mo­wa­nia nale­ży przy­znać, że Iza, Daria, Mag­da i Kari­na wyka­za­ły się empa­tią, a tak­że spo­rym nakła­dem pra­cy, żeby pomóc nie tyl­ko sobie, innym stu­den­tom, ale już nawet naj­młod­szym, któ­rzy we wcze­snym okre­sie mogły­by się dokształ­cić w tak waż­nym odno­śnie ich przy­szło­ści tema­cie. Aktu­al­nie bez znacz­nie roz­wi­nię­te­go doradz­twa zawo­do­we­go w sys­te­mie edu­ka­cji bra­ku­je im narzę­dzi do świa­do­me­go poru­sza­nia się po roz­le­głym i czę­sto skom­pli­ko­wa­nym sys­te­mie ryn­ku pra­cy. Jed­nak­że każ­dy może zna­leźć dla sie­bie odpo­wied­nie miej­sce. Jak do tej pory może­my jedy­nie sze­rzyć obra­ną w tym arty­ku­le tema­ty­kę i liczyć na zmia­ny w lep­szym kie­run­ku, a tak­że trzy­mać kciu­ki za pro­jekt Cre­ate YOUR Futu­re, pro­wa­dzo­ny przez oso­by tak ambit­ne, pra­co­wi­te oraz wyka­zu­ją­ce się ogro­mem chę­ci przy wpro­wa­dze­niu real­nych zmian, jak i ułatwień. 

            My rów­nież dzię­ku­je­my same­mu Aka­de­mic­kie­mu Biu­ru Karier, któ­re zor­ga­ni­zo­wa­ło oraz zapo­zna­ło nas z tak nie­zwy­kły­mi oso­ba­mi, a co wię­cej jako insty­tu­cja dzia­ła­ją­ca przy UJK jest dla stu­den­tów namiast­ką, jak i pomo­cą przy kształ­to­wa­niu, wybie­ra­niu i edu­ka­cji na, być może niszo­wy, temat doradz­twa zawo­do­we­go oraz doko­ny­wa­nia wybo­rów, jeże­li cho­dzi o naszą przy­szłą karie­rę. Czy­tel­ni­ków zaś zapra­sza­my do pogłę­bie­nia tak waż­ne­go tema­tu, bo prze­cież jest tak bli­ski każ­de­mu z nas.

 

 

Zdję­cia zro­bio­ne oraz udo­stęp­nio­ne przez Aka­de­mic­kie Biu­ro Karier