Przejdź do treści

Wybór bloku przedmiotów na dziennikarstwie

Autor: Alek­san­dra Kowalczyk

Jeże­li jesteś stu­den­tem pierw­sze­go roku dzien­ni­kar­stwa i komu­ni­ka­cji spo­łecz­nej na Uni­wer­sy­te­cie Jana Kocha­now­skie­go w Kiel­cach, to powi­nie­neś być świa­dom tego, że nie­dłu­go sta­niesz przed waż­nym wybo­rem blo­ku przed­mio­tów, któ­re otwo­rzą ci róż­ne ścież­ki. Na naszej uczel­ni moż­na wybrać trzy: dzien­ni­kar­stwo nowych mediów, reali­za­cję radio­wo-tele­wi­zyj­ną i wize­ru­nek – pro­mo­cję — rekla­mę. Każ­da z wymie­nio­nych róż­ni się od sie­bie i pozwa­la roz­wi­nąć inne umiejętności. 

Pod koniec pierw­sze­go roku każ­dy stu­dent musi zade­kla­ro­wać, w któ­rym kie­run­ku chce się dalej kształ­cić. Dla nie­któ­rych jest to bar­dzo pro­sta decy­zja, bo mają plan na sie­bie i widzą swo­je miej­sce na przy­kład w radiu. Jed­nak, nie­ste­ty, inni sto­ją przed trud­nym wybo­rem. Nam, aktu­al­nym stu­den­tom dru­gie­go roku, pomo­gły opi­nie star­szych kole­gów. Chcąc nie­co uła­twić to wam, dro­dzy pierw­szo­rocz­nia­cy, prze­pro­wa­dzi­li­śmy roz­mo­wy z oso­ba­mi, któ­re wybra­ły każ­dy z wymie­nio­nych blo­ków. Opo­wie­dzie­li nam o tym, co naj­waż­niej­sze­go jest na poszcze­gól­nym kie­run­ku i mamy nadzie­ję, że dzię­ki temu ten wybór sta­nie się choć tro­chę prostszy.

Reali­za­cja radiowo-telewizyjna

Reali­za­cja zapra­sza każ­de­go stu­den­ta dzien­ni­kar­stwa, któ­ry widzi sie­bie w radiu czy tele­wi­zji. Mile widzia­ne są oczy­wi­ście oso­by o cie­ka­wym brzmie­niu gło­su. Taką wła­śnie oso­bo­wo­ścią jest Jakub Koniecz­ko­wicz – obec­ny stu­dent II roku: Oka­za­ło się, że mam cał­kiem przy­jem­ny głos, jak przy­naj­mniej ludzie mówią. Każ­dy mi jakoś to radio gdzieś tam pod­su­wał i zawsze mnie to dzien­ni­kar­stwo w jakiś spo­sób inte­re­so­wa­ło. Uzna­łem też, że po pro­stu mówie­nie i ogól­nie radio jest takim ele­men­tem mediów, w któ­rym mogę się naj­bar­dziej speł­niać — odparł w odpo­wie­dzi na pyta­nie, skąd wziął pomysł na sie­bie. Według Jaku­ba każ­dy, kto posia­da zapał i chęć do pra­cy czy nauki nowych rze­czy, ide­al­nie spraw­dzi się na reali­za­cji radio­wo-tele­wi­zyj­nej. Na tym blo­ku reali­zo­wa­ne są przed­mio­ty takie jak: reali­za­cja dźwię­ku, radio­we i tele­wi­zyj­ne gatun­ki dzien­ni­kar­skie (na II roku) czy emi­sja gło­su oraz pra­cow­nia audio­wi­zu­al­na (na III roku).

Zapy­ta­ny, komu Jakub pole­cił­by ten wybór, odpo­wie­dział: Szcze­rze pole­cił­bym każ­de­mu, bo myślę, że daje sze­ro­kie moż­li­wo­ści i dużo osób jest w sta­nie się w tym speł­niać. No bo jak wia­do­mo, już teraz w XXI wie­ku radio nie peł­ni tyl­ko roli same­go odbior­ni­ka dźwię­ko­we­go, ale też mamy tam wia­do­mo ser­wi­sy infor­ma­cyj­ne, pisa­nie róż­nych rze­czy, też pra­cę stric­te repor­ter­ską, dla­te­go skła­da się na to napraw­dę wie­le. Po tym blo­ku przed­mio­tów, chcąc kon­ty­nu­ować pra­cę dzien­ni­ka­rza radio­we­go, moż­na dostać się do Radia Kiel­ce, Eski czy Radia Super­No­va. W każ­dej z tych sta­cji znaj­dzie­my naszych absolwentów.

Dzien­ni­kar­stwo nowych mediów

            Jest to spe­cjal­ność obej­mu­ją­ca dzien­ni­kar­stwo inter­ne­to­we jak i pra­so­we. Aktu­al­na stu­dent­ka II roku — Alek­san­dra Kozu­bek — opo­wie­dzia­ła nam o zale­tach tego blo­ku przed­mio­tów: W dzien­ni­kar­stwie nowych mediów świet­ne jest to, że jest nas mało. Poma­ga to w tym, że wykła­dow­ca może się sku­pić na każ­dym indy­wi­du­al­nie, bo nie ma do ogar­nię­cia 20. osób tyl­ko 5/6. Podo­ba­ją mi się bar­dzo też zaję­cia z pro­jek­to­wa­nia stron inter­ne­to­wych. Jak dotąd dużo się nauczy­łam. Tak­że na plus są zaję­cia z inter­ne­to­wych i pra­so­wych gatun­ków dzien­ni­kar­skich, ponie­waż mamy tam dużo takie­go ćwi­cze­nia z pisa­nia i to mi bar­dzo pasu­je, bo lubię pisać — opi­su­je. Alek­san­dra wybra­ła ten kie­ru­nek, bo – jak stwier­dzi­ła – lubi pisać. Kom­plet­nie nie widzia­ła sie­bie w mediach audio­wi­zu­al­nych czy rekla­mie. Pra­ca w inter­ne­cie, pisa­nie arty­ku­łów czy też pro­wa­dze­nie social mediów, to tyl­ko nie­któ­re z rze­czy, któ­re moż­na wyko­ny­wać po dzien­ni­kar­stwie nowych mediów. Inne przed­mio­ty na tym blo­ku to m.in. warsz­tat foto­gra­fa nowych mediów oraz pra­cow­nia pra­so­wa. Wia­do­mo, że teraz pra­sa to tro­chę mniej dzia­ła, bo inter­net wszyst­ko wypie­ra, ale wła­śnie nowe media też opie­ra­ją się na inter­ne­cie i dla takich osób to będzie dobre. Jeże­li ktoś się widzi wła­śnie w pisa­niu na por­ta­le inter­ne­to­we czy jakieś takie ogar­nia­nie social mediów i stron inter­ne­to­wych, to myślę, że to dobry wybór — tak wła­śnie Alek­san­dra okre­śla oso­by, któ­re odna­la­zły­by się na tym bloku.

Wize­ru­nek – pro­mo­cja – reklama

            Wize­ru­nek – pro­mo­cja – rekla­ma, na co dzień zwa­na po pro­stu rekla­mą, to blok przed­mio­tów, któ­ry wyma­ga ogrom­nej kre­atyw­no­ści i mnó­stwa pomy­słów. Mag­da­le­na Laso­ta – absol­went­ka ZSE im. Miko­ła­ja Koper­ni­ka w Kiel­cach, a obec­nie stu­dent­ka II roku dzien­ni­kar­stwa – wybra­ła rekla­mę, bo chcia­ła kon­ty­nu­ować ścież­kę obra­ną w tech­ni­kum. Uwa­ża ona, że oso­ba, któ­ra chce wybrać tę ścież­kę, powin­na być kre­atyw­na i odważ­na, jed­nak – jak pod­kre­śla – wszyst­ko jest kwe­stią pra­cy. Przed­mio­ty na tym blo­ku to: pra­wo rekla­my i komu­ni­ka­cja inter­per­so­nal­na (na II roku) oraz pra­cow­nia rekla­my i PR, a tak­że PR w insty­tu­cjach biz­ne­so­wych i życia publicz­ne­go (na III roku). Liczą się tutaj przede wszyst­kim umie­jęt­no­ści two­rze­nia czy wymy­śla­nia. Oso­ba, któ­ra wybie­rze tę ścież­kę, będzie musia­ła się zmie­rzyć z nie­jed­nym pro­ce­sem kreatywnym.


            Na koniec mamy dla was rady pro­sto z ust stu­den­tów dru­gie­go roku:

            - Baw­cie się, pró­buj­cie i nie bój­cie się pytać. Idź­cie w to, co naj­bar­dziej lubi­cie i co was interesuje.

­- Myślę, że nie bać się po pro­stu tego momen­tu, w któ­rym zasta­na­wia­my się, czy to jest dla nas, czy się w tym spraw­dzi­my, bo jeste­śmy tu po to, żeby się tego nauczyć. Mamy miej­sce do tego, moż­li­wość szko­le­nia się w tym. Sam więk­szo­ści rze­czy, któ­re robię teraz na tej reali­za­cji, też kie­dyś nie umia­łem i bez pro­ble­mu się ich tutaj nauczy­łem. Tak­że przede wszyst­kim nie bać się.

 

Jak dowie­dzie­li­śmy się, każ­da ścież­ka jest wyjąt­ko­wa i sku­pia się na roz­wi­ja­niu innych aspek­tów dzien­ni­kar­stwa. Widzisz się w radiu? Reali­za­cja radio­wo-tele­wi­zyj­na jest dla Cie­bie. Lubisz pisać i chciałbyś/aś publi­ko­wać swo­je tek­sty w pra­sie i inter­ne­cie? Wybierz dzien­ni­kar­stwo nowych mediów. Jeśli jed­nak jesteś bar­dzo kre­atyw­ny i uwiel­biasz wymy­ślać slo­ga­ny, wize­ru­nek – pro­mo­cja — rekla­ma będzie ide­al­nym wyborem!

Wybierz­cie mądrze!