Inteligencja emocjonalna-czy inteligentnego przeżywania emocji można się nauczyć?
Autorka: M. Kołodziejczyk
Inteligencja emocjonalna (emotional quotient — EQ) to zdolność człowieka do rozpoznawania i nazywania własnych oraz cudzych stanów emocjonalnych.
Inteligencja emocjonalna jest to zespół cech, różnego rodzaju uzdolnień takich jak zdolność motywacji i wytrwałość w dążeniu do celu mimo niepowodzeń, umiejętność panowania nad popędami i odłożenia na później ich zaspokojenia, regulowania nastroju i nie poddawania się zmartwieniom upośledzającym zdolność myślenia, wczuwania się w nastroje innych osób i optymistycznego patrzenia w przyszłość. Jest to zdolność do radzenia sobie ze stresem, skuteczne panowanie nad takimi emocjami i nastrojami jak strach, gniew, depresja, zdolność do motywowania siebie w zmieniającym się środowisku emocjonalnym, jak i zdolność do motywowania innych.
Obejmuje również radzenie sobie z emocjami własnymi oraz innych osób, będąc tym samym bardzo istotną i pożądaną kompetencją społeczną.
Inteligencja emocjonalna to bardzo ważny element wyposażenia osobowościowego człowieka. Zdolność ta pozwala nam tym samym na podstawową pracę na emocjach, jaką jest rozpoznawanie ich. Jak bowiem mielibyśmy funkcjonować bez umiejętności nazywania tego, co czujemy?
Goleman określał inteligencję emocjonalną jako zdolność do:
„rozpoznawania, zrozumienia oraz zarządzania własnymi emocjami, rozpoznawania, zrozumienia i wpływania na emocje innych”.
W sensie praktycznym oznacza to zrozumienie zachowania innych i samego siebie pod wpływem emocji ale również zarządzanie własnymi emocjami.
Inteligencja emocjonalna pozwala bez wątpienia budować silniejsze relacje, odnosić sukcesy w szkole i pracy oraz osiągać cele zawodowe i osobiste. Może również pomóc zmienić intencje w działanie i podejmować świadome decyzje dotyczące tego, co jest dla nas najważniejsze.
Inteligencja emocjonalna jest powszechnie definiowana przez cztery główne cechy:
- Zarządzanie sobą – dzięki tej umiejętności jesteś w stanie kontrolować impulsywne uczucia i zachowania, zarządzać swoimi emocjami w zdrowy sposób, podejmować inicjatywę, wywiązywać się ze zobowiązań i dostosowywać się do zmieniających się okoliczności.
- Samoświadomość – rozpoznajesz własne emocje i ich wpływ na myśli i na swoje zachowanie. Znasz swoje mocne i słabe strony oraz wierzysz w samego siebie.
- Świadomość społeczna – czyli bycie empatycznym. Potrafisz rozumieć emocje, potrzeby i obawy innych ludzi, wychwytywać sygnały emocjonalne, czuć się dobrze społecznie i rozpoznawać dynamikę władzy w grupie lub organizacji.
- Zarządzanie relacjami – wiesz jak rozwijać i utrzymywać dobre relacje, jasno komunikować się, inspirować i wpływać na innych, dobrze pracować w zespole i zarządzać konfliktami.
Pojęcie inteligencji emocjonalnej wprowadzone zostało do psychologii przez Daniela Golemana. Goleman uznał, że ludzie inteligentni emocjonalnie są szczęśliwsi i łatwiej osiągają sukces, a inteligentnego przeżywania emocji można się nauczyć.
Daniel Goleman- amerykański psycholog żydowskiego pochodzenia, publicysta naukowy. Autor bestsellera „Inteligencja emocjonalna”.
Według Daniela Golemana na inteligencję emocjonalną składają się:
- Samoświadomość – obiektywne ocenianie własnej sytuacji, wiedzao swoich stanach wewnętrznych, preferencjach, możliwościach i ocenach intuicyjnych, poprawna samoocena, wiara w siebie, tj. silne poczucie własnej wartości i świadomość swoich możliwości i umiejętności;
- Samoregulacja – zdolność kierowania emocjami, panowanie nad swoimi stanami zewnętrznymi, impulsami i możliwościami czyli samokontrola, sumienność oraz elastyczność w dostosowywaniu się do zmian.
- Motywacja – sztuka podporządkowania emocji obranym celom czyli dążenie do osiągnięć, zaangażowanie, inicjatywa, optymizm,
- Empatia- zdolność do wczuwania się w uczucia i potrzeby innych czyli rozumienie innych,
- Umiejętności społeczne – łatwość nawiązywania i podtrzymywania związków ze światem, umiejętność wzbudzania u innych oczekiwanych reakcji, współpraca i współdziałanie.
Ludzie potrafiący korzystać z tych umiejętności osiągają sukcesy tam, gdzie inni ponoszą porażki. Inteligencja emocjonalna pozwala kontrolować własne zachowanie, radzić sobie w relacjach z innymi i podejmować w życiu takie decyzje, które dają pożądane rezultaty.
Inteligencja emocjonalna według Petera Saloveya obejmuje następujące dziedziny:
Znajomość własnych emocji odgrywa kluczową rolę we wglądzie w samego siebie i samo zrozumieniu. Osoby, które właściwie odczytują swoje uczucia lepiej kierują własnym życiem. Zdają sobie sprawę ze swoich odczuć, kiedy podejmują ważne decyzje zarówno osobiste, jak i zawodowe. Podstawą inteligencji emocjonalnej jest rozpoznawanie uczucia w chwili, kiedy nas ogarnia, zdolność śledzenia uczuć minuta po minucie.
Peter Salovey – amerykański psycholog społeczny i obecny prezydent Yale University.
Inteligencja emocjonalna — dlaczego jej potrzebujemy?
- Inteligencja emocjonalna jest tym, co zdecydowanie pomaga nam w życiu. Aby zdać sobie sprawę z tego, jak ważną funkcję pełni, musimy przede wszystkim uświadomić sobie, że naszym życiem rządzą emocje. Stykamy się z nimi każdego dnia, w bardzo wielu różnych sytuacjach w życiu, a ich wachlarz jest naprawdę imponujący.
- W dodatku wiele emocji miesza się ze sobą tak, że czasem nawet osobom bardzo rozwiniętym emocjonalnie jest trudno określić, co właściwie czują.Aby nasze relacje z innymi ludźmi były zdrowe, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo skrzywdzenia innych, warto rozwijać w sobie inteligencję emocjonalną. Inteligencja emocjonalna pozwala nam na dojrzałe kontakty z innymi, pomaga nam walczyć ze stresem i odnaleźć się w konkretnych sytuacjach. Ma także duży wpływ na życiowy sukces, zarówno ten związany z pracą, jak i z rodziną.
Jakie cechy świadczą o wysokiej inteligencji emocjonalnej?
Ludzie o rozwiniętej świadomości emocjonalnej podejmują decyzje, kierując się sercem, lecz jednocześnie biorą pod uwagę logiczne argumenty. Inteligencja emocjonalna nie ma więc nic wspólnego z przesadną emocjonalnością i impulsywnością. Inteligencja emocjonalna wiąże się ze świadomością własnych emocji, zarówno tych przyjemnych, jak i nieprzyjemnych. Osoby dojrzałe emocjonalne potrafią zaglądać w głąb siebie i często zadają sobie pytanie, co w danej chwili czują. Potrafią być w pełni obecne, dzięki czemu nie zatracają kontaktu ze swoim wnętrzem. Posiadają także ponadprzeciętną umiejętność nazywania różnych uczuć. Osoby inteligentne emocjonalnie potrafią zachowywać się w asertywny sposób. Zawsze postępują w zgodzie ze sobą i są odporne na próby manipulacji ze strony innych ludzi. Nie mają problemów z odmawianiem, kiedy inni nakłaniają ich do postępowania sprzecznego z ich systemem wartości, potrzebami czy planami. Odmawiają jednak w delikatny sposób, unikając urażania innych czy niepotrzebnej agresji.