Wybór bloku przedmiotów na dziennikarstwie
Autor: Aleksandra Kowalczyk
Jeżeli
jesteś studentem pierwszego roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej na
Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach, to powinieneś być świadom tego,
że niedługo staniesz przed ważnym wyborem bloku przedmiotów, które otworzą ci różne
ścieżki. Na naszej uczelni można wybrać trzy: dziennikarstwo nowych mediów, realizację
radiowo-telewizyjną i wizerunek – promocję — reklamę. Każda z wymienionych
różni się od siebie i pozwala rozwinąć inne umiejętności.
Pod
koniec pierwszego roku każdy student musi zadeklarować, w którym kierunku chce
się dalej kształcić. Dla niektórych jest to bardzo prosta decyzja, bo mają plan
na siebie i widzą swoje miejsce na przykład w radiu. Jednak, niestety, inni
stoją przed trudnym wyborem. Nam, aktualnym studentom drugiego roku, pomogły
opinie starszych kolegów. Chcąc nieco ułatwić to wam, drodzy pierwszoroczniacy,
przeprowadziliśmy rozmowy z osobami, które wybrały każdy z wymienionych bloków.
Opowiedzieli nam o tym, co najważniejszego jest na poszczególnym kierunku i
mamy nadzieję, że dzięki temu ten wybór stanie się choć trochę prostszy.
Realizacja
radiowo-telewizyjna
Realizacja
zaprasza każdego studenta dziennikarstwa, który widzi siebie w radiu czy
telewizji. Mile widziane są oczywiście osoby o ciekawym brzmieniu głosu. Taką
właśnie osobowością jest Jakub Konieczkowicz – obecny student II roku: Okazało
się, że mam całkiem przyjemny głos, jak przynajmniej ludzie mówią. Każdy mi
jakoś to radio gdzieś tam podsuwał i zawsze mnie to dziennikarstwo w jakiś
sposób interesowało. Uznałem też, że po prostu mówienie i ogólnie radio jest
takim elementem mediów, w którym mogę się najbardziej spełniać — odparł w
odpowiedzi na pytanie, skąd wziął pomysł na siebie. Według Jakuba każdy, kto
posiada zapał i chęć do pracy czy nauki nowych rzeczy, idealnie sprawdzi się na
realizacji radiowo-telewizyjnej. Na tym bloku realizowane są przedmioty takie
jak: realizacja dźwięku, radiowe i telewizyjne gatunki dziennikarskie (na II
roku) czy emisja głosu oraz pracownia audiowizualna (na III roku).
Zapytany,
komu Jakub poleciłby ten wybór, odpowiedział: Szczerze poleciłbym każdemu,
bo myślę, że daje szerokie możliwości i dużo osób jest w stanie się w tym
spełniać. No bo jak wiadomo, już teraz w XXI wieku radio nie pełni tylko roli
samego odbiornika dźwiękowego, ale też mamy tam wiadomo serwisy informacyjne,
pisanie różnych rzeczy, też pracę stricte reporterską, dlatego składa się na to
naprawdę wiele. Po tym bloku przedmiotów, chcąc kontynuować pracę
dziennikarza radiowego, można dostać się do Radia Kielce, Eski czy Radia SuperNova.
W każdej z tych stacji znajdziemy naszych absolwentów.
Dziennikarstwo nowych mediów
Jest to specjalność obejmująca dziennikarstwo
internetowe jak i prasowe. Aktualna studentka II roku — Aleksandra Kozubek —
opowiedziała nam o zaletach tego bloku przedmiotów: W dziennikarstwie nowych
mediów świetne jest to, że jest nas mało. Pomaga to w tym, że wykładowca może
się skupić na każdym indywidualnie, bo nie ma do ogarnięcia 20. osób tylko 5/6.
Podobają mi się bardzo też zajęcia z projektowania stron internetowych. Jak
dotąd dużo się nauczyłam. Także na plus są zajęcia z internetowych i prasowych
gatunków dziennikarskich, ponieważ mamy tam dużo takiego ćwiczenia z pisania i
to mi bardzo pasuje, bo lubię pisać — opisuje. Aleksandra wybrała ten
kierunek, bo – jak stwierdziła – lubi pisać. Kompletnie nie widziała siebie w
mediach audiowizualnych czy reklamie. Praca w internecie, pisanie artykułów czy
też prowadzenie social mediów, to tylko niektóre z rzeczy, które można
wykonywać po dziennikarstwie nowych mediów. Inne przedmioty na tym bloku to
m.in. warsztat fotografa nowych mediów oraz pracownia prasowa. Wiadomo, że
teraz prasa to trochę mniej działa, bo internet wszystko wypiera, ale właśnie
nowe media też opierają się na internecie i dla takich osób to będzie dobre.
Jeżeli ktoś się widzi właśnie w pisaniu na portale internetowe czy jakieś takie
ogarnianie social mediów i stron internetowych, to myślę, że to dobry wybór
— tak właśnie Aleksandra określa osoby, które odnalazłyby się na tym bloku.
Wizerunek
– promocja – reklama
Wizerunek – promocja – reklama, na co dzień zwana po prostu reklamą, to blok przedmiotów, który wymaga ogromnej kreatywności i mnóstwa pomysłów. Magdalena Lasota – absolwentka ZSE im. Mikołaja Kopernika w Kielcach, a obecnie studentka II roku dziennikarstwa – wybrała reklamę, bo chciała kontynuować ścieżkę obraną w technikum. Uważa ona, że osoba, która chce wybrać tę ścieżkę, powinna być kreatywna i odważna, jednak – jak podkreśla – wszystko jest kwestią pracy. Przedmioty na tym bloku to: prawo reklamy i komunikacja interpersonalna (na II roku) oraz pracownia reklamy i PR, a także PR w instytucjach biznesowych i życia publicznego (na III roku). Liczą się tutaj przede wszystkim umiejętności tworzenia czy wymyślania. Osoba, która wybierze tę ścieżkę, będzie musiała się zmierzyć z niejednym procesem kreatywnym.
Na koniec mamy dla was rady prosto z
ust studentów drugiego roku:
- Bawcie się, próbujcie i nie
bójcie się pytać. Idźcie w to, co najbardziej lubicie i co was interesuje.
- Myślę, że nie bać się po prostu tego
momentu, w którym zastanawiamy się, czy to jest dla nas, czy się w tym
sprawdzimy, bo jesteśmy tu po to, żeby się tego nauczyć. Mamy miejsce do tego,
możliwość szkolenia się w tym. Sam większości rzeczy, które robię teraz na tej
realizacji, też kiedyś nie umiałem i bez problemu się ich tutaj nauczyłem.
Także przede wszystkim nie bać się.
Jak
dowiedzieliśmy się, każda ścieżka jest wyjątkowa i skupia się na rozwijaniu
innych aspektów dziennikarstwa. Widzisz się w radiu? Realizacja
radiowo-telewizyjna jest dla Ciebie. Lubisz pisać i chciałbyś/aś publikować
swoje teksty w prasie i internecie? Wybierz dziennikarstwo nowych mediów. Jeśli
jednak jesteś bardzo kreatywny i uwielbiasz wymyślać slogany, wizerunek –
promocja — reklama będzie idealnym wyborem!
Wybierzcie mądrze!