Paulina Prędotka poleca studentom zaangażowanie oraz rozwijanie pasji na studiach — wywiad
Autorka: Kinga Głąb
„Od początku wiedziałam, do czego dążę, co jest dla mnie zawodowo najlepsze i w czym będę mogła się w pełni realizować. Praca to dla mnie coś więcej niż obowiązek, to przede wszystkim pasja. W obecnie wykonywanej roli, tę pasję i satysfakcję odnajduję”
Pani Paulina Prędotka to dyrektor Centrum Edukacji Medialnej, absolwentka studiów magisterskich Uniwersytetu Jana Kochanowskiego. Stopień doktora nauk społecznych w dyscyplinie nauki o komunikacji społecznej i mediach uzyskała na Uniwersytecie Warszawskim. W 2020 roku wydała książkę poświęconą tematyce public relations. W wywiadzie z przedstawicielką czasopisma, opowiada nam o tym, jak wyglądała jej droga zawodowa. Pani Paulina w rozmowie przedstawiła nam też, jak wygląda współpraca uczelni z prowadzonym przez nią Centrum. Dzięki niesamowitej charyzmie Pani Dyrektor, dowiemy się różnych ciekawostek o CEM. Usłyszymy też wiele rad dotyczących tego, na co zwrócić uwagę podczas studiów.
- Pani Paulino, moje pierwsze pytanie brzmi: czy współpraca z Pani dawnymi nauczycielami to ciekawe doświadczenie? Czy wracają wspomnienia z czasów studenckich? Jakie są to wspomnienia?
- Tak, to inspirujące doświadczenie. To nie tylko okazja do nawiązania profesjonalnej współpracy, ale także do budowania relacji z ludźmi, którzy odegrali istotną rolę w moim edukacyjnym rozwoju. Dzięki tej współpracy możemy z powodzeniem połączyć teorię z praktyką, chociażby podczas wydarzeń, które Centrum realizuje z Uniwersytetem. Porozumienie polega na prowadzeniu wspólnych badań, dbałości o szeroko pojętą edukację medialną, angażowaniu studentów w różnego rodzaju staże i praktyki, a także organizacji cyklicznych wydarzeń. Odbyły się już dwie sesje eksperckie z cyklu #CyfroweRozmowy. Pierwsza z nich była poświęcona sztucznej inteligencji w edukacji. Zgromadziliśmy specjalistów z całej Polski. Wydarzenie było również streamowane na żywo, dzięki czemu dotarliśmy do szerszej publiczności. Ostatnie listopadowe spotkanie skierowaliśmy zarówno do studentów, jak i do uczniów szkół średnich. Skupiliśmy się na tematyce fake newsów, dezinformacji w dobie dzisiejszego Internetu.
Jeśli chodzi o wspomnienia, oczywiście wracają, zwłaszcza związane z moimi nauczycielami akademickimi, którzy wprowadzili mnie w świat mediów, zainspirowali mnie do działania. Szczególnie jestem wdzięczna mojej promotorce, Pani prof. dr hab. Jolancie Chwastyk-Kowalczyk, która od początku wspierała rozwój mojej kariery naukowej, jak i zawodowej. To były lata intensywnej nauki, poszukiwania swojej drogi i budowania fundamentów mojej wiedzy. Wiele z tych wspomnień przypomina mi o determinacji, jaką miałam, aby osiągnąć swoje cele edukacyjne. Przebywając na uczelni, uczestnicząc w zajęciach i projektach, zyskałam nie tylko wiedzę, ale także umiejętności miękkie i doświadczenie, które są teraz niezmiernie cenne.
Współpraca z nauczycielami po latach to dla mnie okazja do dzielenia się swoimi doświadczeniami zawodowymi, do pokazania, jakie kroki podjęłam po opuszczeniu murów uczelni. Teraz jako dyrektor Centrum Edukacji Medialnej, staram się przekazać swoją pasję i zachęcić młodych ludzi do odkrywania potencjału, jaki tkwi w świecie mediów.
- Kiedy zaczęło się zainteresowanie PR i mediami? Na studiach czy wcześniej?
- Zainteresowanie pojawiło się na studiach, a studia dodatkowo je pogłębiły. Już podczas pierwszych semestrów zauważyłam, jak fascynujący może być wpływ skutecznej komunikacji na różne obszary życia społecznego. Kolejne lata udowadniały, że podjęty przeze mnie kierunek, który chciałabym w swoim życiu realizować, jest kierunkiem właściwym. Jednakże, zanim trafiłam na uczelnię, były już pewne zalążki mojego zainteresowania mediami i komunikacją. W okresie licealnym interesowałam się różnorodnością mediów, zarówno tradycyjnych, jak i tych cyfrowych. To wówczas zaczęłam dostrzegać, jak kluczowe jest umiejętne korzystanie z mediów do przekazywania informacji.
Wszystkie odbyte praktyki i staże potwierdziły, że swoją przyszłość zwiążę z rolą komunikacji w budowaniu opinii społecznej, mediami, ale także działaniami z zakresu public relations, kształtującymi wizerunek firm. I tak krok po kroku, uparcie i z determinacją dążąc do celu, znalazłam się w miejscu, w którym z satysfakcją mogę realizować program edukacji medialnej dla dzieci i młodzieży.
- To niesamowite… naprawdę.
- Może to tak brzmi [śmiech], ale naprawdę od początku wiedziałam, do czego dążę, co jest dla mnie zawodowo najlepsze i w czym będę mogła się w pełni realizować. Praca to dla mnie coś więcej niż obowiązek, to przede wszystkim pasja. W obecnie wykonywanej roli, tę pasję i satysfakcję odnajduję.
- Myślę, że w taki sposób można Pani trochę pozazdrościć. Bo bardzo szanuje się osoby, które od początku wiedzą, co chcą robić i idą krok po kroku do swojego celu. A ja i też pewnie wielu moich znajomych, studentów, się z tym utożsami, Jestem osobą, która ma wiele zainteresowań, we wszystkim się odnajduje po trochu, stara się znaleźć ten idealny kierunek dla niego i u Pani to właśnie się zdarzyło.
- Tak, ale warto pamiętać, że te zainteresowania tworzą jedną spójną całość. W każdej obranej dziedzinie wszystkie te doświadczenia okazują się finalnie przydatne i każde nowe zainteresowanie daje nam nową umiejętność, którą możemy później wykorzystać, również w pracy.
- Czyli na pewno stwierdza Pani, że każde doświadczenie jest potrzebne.
- Zdecydowanie tak.
- Nawet jeśli okaże się, że wybrany kierunek nie jest kierunkiem trafionym, to zawsze pozwala nam zdobyć cenną wiedzę na temat tego, czego naprawdę potrzebujemy i w jakim obszarze chcemy się rozwijać. To może również stanowić bodziec do podjęcia zupełnie nowych wyzwań, co w rezultacie przyniesie nam pełne zadowolenie.
- Skąd pomysł na pracę w CEM?
- Centrum Edukacji Medialnej jest miejscem, w którym można połączyć wspomnianą wcześniej teorię z praktyką. Posiadając już doświadczenie w zakresie mediów i wiedząc, że CEM będzie skupiało się (jeszcze zanim oficjalnie się otworzyło) wokół problematyki rozróżniania informacji prawdziwych od fałszywych, ale przede wszystkim wokół budowania umiejętności krytycznego myślenia wśród dzieci i młodzieży, podjęłam decyzję o prowadzeniu tego ośrodka. To miejsce z interaktywną wystawą, dziesięcioma edukacyjnymi strefami, nowymi technologiami. Pozostałe działania towarzyszące ekspozycji CEM polegają na organizacji specjalnych wydarzeń, webinariów, konferencji, wydawaniu publikacji, współpracy z ekspertami. Centrum to przestrzeń, w której kształtuje się umiejętność analizy treści medialnych, rozumienia kontekstu oraz kształtowanie odbiorcy, który potrafi efektywnie korzystać z mediów. Wiedziałam, że zaangażowanie w rozwój Centrum Edukacji Medialnej to szansa na wkład w budowanie społeczeństwa bardziej świadomego, krytycznego i odpornego na dezinformację. Tutaj teoria, praktyka i społeczna odpowiedzialność splatają się w jedną spójną misję.
- Dlaczego edukacja medialna jest tak ważna?
- Edukacja medialna jest kluczowa w dzisiejszym świecie. Jesteśmy nieustannie bombardowani różnego rodzaju komunikatami. Umiejętność analizowania treści jest umiejętnością bazową, którą powinniśmy kształtować całe życie, już od najmłodszych lat. To nie jest zdolność, którą nabędziemy raz. Media ewoluują, świat się rozwija, a my musimy być gotowi na te zmiany. Rolą Centrum Edukacji Medialnej jest uświadamiać, ukazywać metody i sposoby obrony przed dezinformacją. W ostatnim tygodniu rozpoczęliśmy ogólnopolską kampanię edukacyjną, skierowaną do szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski, poświęconą problematyce manipulacji pod nazwą #FakeNoMore. Chcemy również edukować seniorów, którzy coraz częściej odwiedzają naszą interaktywną wystawę i na co dzień zmagają się z wykluczeniem cyfrowym. Udowadniamy przez to, że edukacja medialna jest konieczna niezależnie od wieku.
- Czy przez to uważa Pani, że pojawić się powinien przedmiot o mediach w szkole?
- To byłaby wymarzona sytuacja. Natomiast dziś, tak naprawdę, edukację medialną można łączyć z innymi przedmiotami, np. z językiem polskim, WOS-em czy historią. Na stronie internetowej Centrum udostępniamy pomysły na lekcje z edukacji medialnej dla pedagogów W grudniu ogłosimy też zwycięzców ogólnopolskiego konkursu „eduAKCJA medialna w szkole”. To ogólnopolski konkurs skierowany do nauczycieli, którzy mieli za zadanie opracować scenariusze, konspekty zajęć, a następnie przeprowadzić lekcje w swojej szkole. Od początku trzymam mocno kciuki za wszystkich, którzy podjęli się tego wyzwania.
- Ja też trzymam, by się udało… Czy studenci mogą współpracować z CEM?
- Myślę, że dzisiejsze spotkanie jest tego doskonałym przykładem [śmiech]. Jesteśmy otwarci na spotkania ze studentami. Współpraca może przybrać różne formy, w zależności od zainteresowań i umiejętności studentów. Zachęcam do angażowania się w praktyki zawodowe, wolontariat, realizację projektów badawczych związanych z edukacją medialną czy też pomoc w organizacji wydarzeń i warsztatów.
Studentom oferujemy możliwość zdobycia praktycznego doświadczenia, rozwijania umiejętności zawodowych i uczestniczenia w projektach mających realny wpływ na lokalną społeczność. Współpraca z Centrum to także okazja do poszerzania wiedzy w obszarze mediów, komunikacji oraz edukacji medialnej. Wierzę, że w ten sposób możemy wnieść świeże spojrzenie i pomysły do Centrum, co przyczyni się do dynamicznego rozwoju tego miejsca. Jest to niewątpliwie kwestia zaangażowania obu stron.
- Co mogłaby Pani poradzić studentom rozpoczynającym naukę na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, a chcącym związać drogę zawodową z mediami i PR?
- Rozpoczynając swoją przygodę na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, skierowanie się w stronę mediów i public relations jest dobrym wyborem. Wartościowym krokiem jest aktywne uczestnictwo w praktykach zawodowych, stażach i wolontariatach w mediach i agencjach PR. To nie tylko umożliwi zdobycie cennego doświadczenia, ale także pozwoli zbudować portfolio, które będzie atutem przy staraniach o pracę. Dziennikarze i specjaliści ds. PR muszą być wszechstronni, posiadać umiejętności nie tylko związane z pisaniem, ale również obsługą nowoczesnych narzędzi cyfrowych i produkcją multimedialną. Ważne jest śledzenie najnowszych trendów w mediach. Branża ta dynamicznie się rozwija, więc konieczne jest nieustanne poszerzanie wiedzy. Warto brać udział w konferencjach, seminariach i wydarzeniach networkingowych, które pozwolą nawiązać cenne kontakty zawodowe, co może okazać się kluczowe w przyszłości. Należy być proaktywnym, pisać bloga, tworzyć treści na platformach społecznościowych. Dbać o swoje profile na LinkedIn, Twitterze i innych serwisach, prezentując swoje umiejętności i pasje. Odnalezienie mentora w branży, kogoś, kto podzieli się swoimi doświadczeniami i przekaże praktyczne wskazówki dotyczące kariery, może okazać się bezcenne. Wreszcie, niezależnie od trudności, należy zachować pasję do tego, co się robi. Tylko to pozwala osiągnąć prawdziwy sukces.
- Czyli można powiedzieć, że studenci mogą liczyć na Centrum Edukacji Medialnej?
- Jak najbardziej!